Jak sprzedawać na zagranicznych aukcjach internetowych

Czy istnieje sklep internetowy, który bazuje wyłącznie na swojej witrynie? Przy ogromnej liczbie konkurentów to mało prawdopodobne. Aby docierać do klienta na różne sposoby, wykorzystuje się rozmaite kanały dystrybucji. W Polsce bardzo popularny jest portal aukcyjny Allegro, który rodacy traktują jako swoisty pasaż handlowy. Aukcje internetowe można wykorzystać również w handlu za granicą, lecz wymaga to pewnej wiedzy i nieco więcej wysiłku ze strony sprzedawcy.

aukcje internetowe

Zalety aukcji internetowych

Największy zachodni portal aukcyjny eBay promuje swoje usługi jako sposób na szybkie i niewymagające inwestycji wejście na obce rynki.

Na portalu można sprzedać praktycznie wszystko, od ręcznie wykonywanych obrazków po specjalistyczne maszyny i urządzenia. Od przedmiotów używanych po nowe. To miejsce dla każdego przedsiębiorcy trudniącego się handlem.

Aukcje internetowe to świetny sposób na zaistnienie na międzynarodowym rynku. Jednocześnie są one znakomitym źródłem opiniotwórczym, a w dzisiejszym biznesie e-commerce pozytywne opinie klientów stanowią ogromną wartość.

Popularność aukcji internetowych

Obserwując rozwój rodzimego portalu internetowego można by przypuszczać, że za granicą jest to równie powszechny sposób sprzedaży i zakupu towarów. Tak, lecz konsumenci poszczególnych krajów mają różne preferencje. Potężny rynek użytkowników portali aukcyjnych tworzą kraje Europy zachodniej: Niemcy, Francja, Włochy, czy Wielka Brytania. Największą platformą sprzedażową jest tu eBay. Finowie mają własny portal aukcyjny Finn.no. Z rodzimego portalu Okazii.ro korzystają Rumuni, a węgierscy z Vatera.hu. Stosunkowo niechętnie na aukcjach kupują Czesi.

Faktem jest, że portale aukcyjne w Europie generują wielomilionowe wielkości sprzedaży. Są szansą nie tylko na znaczne zyski finansowe, ale też metodą na wypromowanie internetowego sklepu.

Sprzedaż na aukcjach, czy to trudne?

Stosunkowo łatwo jest rozpocząć współpracę z eBay. Konto na tym portalu umożliwia handel z 37 krajami na całym świecie. Nie tak różowo sytuacja wygląda na portalach o zawężonym zasięgu, jak chociażby na rumuńskim Okazii.ro. Są one nieco gorzej przygotowane na współpracę z zagranicznym sprzedawcą. Być może wynika to z dotychczasowego, niewielkiego zainteresowania ze strony branży e-commerce mniej popularnymi rynkami Europy.

Doświadczeni w międzynarodowym handlu internetowym eksperci z NoweKolory.pl sugerują, że te „niszowe” dla Polaków rynki mogą stanowić bardzo duży potencjał. Rumunii niezwykle chętnie dokonują zakupów w internecie, przy tym bardzo popularnym kanałem sprzedaży są tu właśnie aukcje internetowe. Podobnie otwarci na e-zakupy są Finowie. Ci drudzy częściej niż inne grupy konsumentów nabywają towary w zagranicznych sklepach. Warto więc zadać sobie odrobinę trudu, by móc czerpać korzyści także i z tych nieco „egzotycznych” obszarów.

Nasze e-sklepy wciąż jeszcze nie wykorzystują w pełni możliwości, jakie daje wirtualny rynek. Jak wskazuje doświadczenie firmy NoweKolory.pl, częstym powodem jest konieczność radzenia sobie z obcym językiem. Obcym w podwójnym tego słowa znaczeniu. Aby przygotować aukcję w języku południowych, czy północnych sąsiadów nie wystarczy dobra znajomość języka angielskiego.

Ponadto ważna jest orientacja w miejscowym otoczeniu prawnym, kulturowym i obyczajowym. Ale nie są to bariery nie do przejścia. Rozwiązaniem może być skorzystanie z oferty takich firm, jak NoweKolory.pl, wspierających przedsiębiorców branży e-commerce w ekspansji międzynarodowej. Wówczas pozostanie już tylko merytoryczne przygotowanie sklepu i produktów do wejścia na obcy rynek.

Jak przygotować ofertę?

Zanim konto sprzedawcy zacznie funkcjonować, warto przyjrzeć się ofertom miejscowej konkurencji. Kwestie, które wymagają przemyślenia dotyczą zarówno sklepu, jak i produktów.

Portale internetowe nie dopuszczają możliwości zawierania linków do własnych witryn sklepowych. Można więc pomyśleć, by nazwa użytkownika była taka sama lub jak najbardziej zbliżona do nazwy e-sklepu.

Dobrze jest poznać metody płatności i sposoby, czy czas przesyłek. To pozwoli na ustalenie konkurencyjnych warunków obsługi aukcji. Maksymalna liczba metod płatności może pomóc w intensyfikacji sprzedaży. Podobnie należy zadbać o w miarę krótki czas przesyłki. NoweKolory.pl zwracają uwagę na konieczność minimalizacji kosztów dostawy, te bowiem są najczęstszym powodem rezygnacji z zakupów. Warto wziąć też po uwagę inne możliwości przesyłki niż korzystanie z pośrednictwa Poczty Polskiej, czy kurierów. Tanim i efektywnym rozwiązaniem może być łączenie zadań logistycznych kilku firm.

Sprzedawca powinien dobrze rozeznać się w sposobie opisów produktów, stosowanym na danym rynku. Przemyśleć trzeba też przydatność opisu w danym kraju. Trzeba pamiętać, że „ciepły sweter” dla Polaka może oznaczać zupełnie co innego, niż dla Fina, biało-czerwony kotylion, który dla Polaka jest oznaką patriotyzmu, w Rumunii jest popularną ozdobą na święto wiosny.

Kolejną kwestią jest ustalenie słów kluczowych dla każdego z produktów. Tu też warto sprawdzić, czy słowa, które mają być użyte, odpowiadają tym, które konsumenci z wybranego obszaru najczęściej wprowadzają do wyszukiwarek.

Pozostaje jeszcze cała sfera zadań związanych z właściwą ekspozycją towaru, wysokiej jakości zdjęciami produktów, stworzeniem możliwie dużego wybory rodzajów, kolorów, rozmiarów itp.

Wejście na portale aukcyjne wymaga opracowania pewnej strategii działania, podziału zadań i dużej pomysłowości, by pozytywnie zaskoczyć wymagającego zagranicznego klienta.

Author: admin

Share This Post On

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *